döntési fáradtság

Döntési fáradtság – Kevesebb döntéssel az egyszerűbb életért

Manapság az élet minden területén bőséges a választék, ami sok szempontból jó, de mint mindennek, ennek is megvan az ára – többek között a döntési fáradtság, azaz a “decision fatigue”. Mi ez a jelenség, és hogyan tudjuk felvenni vele a harcot? Az alábbiakban kiderül.

Életünk minden egyes ébren töltött percében döntéseket hozunk. Döntünk arról, hogy milyen autót vásároljon a család, de ugyanúgy döntünk arról is, hogy mikor induljunk el a következő találkozónkra. Döntünk arról, hogy ma eszünk-e desszertet az ebédhez vagy sem, elmegyünk-e futni vagy sem. A sok döntés eredménye a nap végi mentális kimerültség, azaz a döntési fáradtság. Ez jelentkezhet fásultságként, meggondolatlanságként (esti impulzusvásárlások!), de az akaraterő és az önuralom gyengüléseként is, mivel kutatások szerint a döntéshozás a napi véges(!) “akaraterő adagunkat” fogyasztja. Szintén tudományos tény, hogy a döntési fáradtság kihatással van magára a döntéshozatalra is. Bírók tevékenységét vizsgálva a kutatók megfigyelték, hogy a nap előrehaladtával egyre kedvezőtlenebb döntéseket hoztak a bírók.

A mindennapi élet teendőivel és korunk választási lehetőségeivel kapcsolatos döntéseinket nem tudjuk elkerülni, de meg tudjuk spórolni a lényegtelen döntéseket, cserébe több energiánk marad jól dönteni a fontos kérdésekben, vagy egyszerűen csak arra, hogy élvezzük az életet. Íme néhány trükk!

Egyszerűsítsd az életed!

A legnépszerűbb trükk a döntési fáradtság csökkentésére, és olyannyira bevált, hogy nem kisebb emberek folyamodnak hozzá, mint Barack Obama, Steve Jobs vagy Mark Zuckerberg. Hogy mi ezekben az emberekben a közös? Egyenruhában járnak! Obama sötétkék és szürke öltönyei, a néhai Steve Jobs fekete garbója, Zuckerberg szürke pólója és kapucnis pulcsija (amiből nemrégiben még a H&M is viccet csinált) közismert. Mindhárman bevallottan azért választották az öltözködés ezen formáját, hogy ezzel is megspóroljanak egy döntést, s több energiájuk maradjon a fontosabb dolgokra.

dontesi_faradtsag_decision_fatigue_2

Természetesen nem kell ultraminimalistának lenni, de egy jó kapszula ruhatár kialakításával már könnyíthetsz a reggeleiden, hiszen ezeknek a gardróboknak az a fő ismérve, hogy minden darabja passzol hozzád és egymáshoz, így nem kell sokat gondolkodnod öltözködéskor. De a döntési lehetőségek szűkítésével más téren is egyszerűsíthetsz. A bevásárlást megkönnyíti, ha megvannak már a jól bevált termékek, nem kell azon gondolkodnod, hogy melyik mosószert válaszd. Szülők számára hasznos megoldás lehet, ha előre kigondolnak három könnyen elkészíthető, egészséges, finom reggelit, és ebből a háromból választhatnak a gyerekek – lényegesen lerövidül a reggeli huzavona, nincs válogatás, vacillálás.

A kevesebb opció – kevesebb mentális fáradtság közötti kapcsolatot a cégek is felismerték már, gondoljunk csak az Apple-re és a meglehetősen szűk termékskálára. Másik közismert példa az amerikai Trader Joe’s üzlethálózat, ami az Amerikában szokásos 50.000 darabos termékskála helyett 4.000 terméket kínál, ám ezek mind alaposan megválogatott, minőségi termékek. Mindkét cég elégedett és hűséges vásárlókörrel rendelkezik – működik a modell.

Egyszerűsítsd a döntéseidet!

Sokszor az okozza a gondot, hogy “túlgondolkodunk” egy-egy kérdést. Természetesen a nagy döntéseink előtt körbe kell járni a témát több aspektusból. Érdemes azonban a döntés nagyságával arányba állítani a döntésre fordított időt. Egy új vízforraló vásárlása előtt is el lehet tölteni napokat termékinformációk átböngészésével, felhasználói vélemények olvasgatásával – a végtelenségig lehet tájékozódni, csak egy adott pont után már nem érdemes. Szabj magadnak időkorlátot és/vagy limitáld a források számát! Emellett fogadd el, hogy mint mindennek az életben, a döntésednek is megvan a maga rizikója, bizonytalansága. Benne van a pakliban, hogy rosszul döntöttél, de ezt két-háromszor annyi gondolkodással sem tudnád megelőzni. S ugye itt is érvényes a Pareto-elv: 20% energiabefektetéssel meg fogod találni a 80%-ban jó megoldást. Tökéletes meg úgysem létezik

A fontos döntéseket reggel hozd meg!

Reggel még nem fárasztott le a sok nagy és még több apró-cseprő döntés, tiszta a fejed, nem ül még rajtad a döntési fáradtság, amelynek egyenes következménye a fásultság vagy az impulzivitás. Azaz megfontoltan tudsz dönteni, valós tények alapján, nem azért választasz, mert már nagyon túl akarsz lenni az egészen.

dontesi_faradtsag_decision_fatigue_3

Alakíts ki szokásokat!

Az elköteleződés nagy segítséget jelenthet a mindennapokban. Amennyiben kategorikusan kijelentem, hogy többet nem eszem édességet, akkor nem kell döntenem arról, elfogadom-e a kínált süteményt. Ugyanígy: ha eldöntöm, hogy minden egyes nap jógázok, akkor reggel nem kell mérlegelnem az aktuális kedvem, kialvatlanságom, napi feladataim figyelembe vételével, hogy nekilátok-e. Ezt a döntést már meghoztam korábban, egy döntéssel lezártam további döntések sorozatát.

A “mindent vagy semmit” elv mellett a szokások kialakítása is segítségedre lehet. Ha például minden házimunkának megvan a maga ideje (vacsora után elmosogatok, hétfőnként ágyneműt cserélek), akkor nem kell döntened arról, belevágsz-e vagy sem. Már eldöntötted korábban, itt az ideje, megcsináld.

Ha már szokások. A szokások kialakításához akaraterőre van szükség – és a napi adag akaraterőnket fogyasztja minden egyes döntésünk. Ha sikerül csökkentened a döntéseid számát, több akaraterőd marad – így az új szokásaidat is nagyobb eséllyel tudod megszilárdítani.

Tervezz előre!

Napirendet, heti menüt, bármit, ami napközben, hétközben döntési szituációt jelenthet. Amit lehet, tervezz be a naptárba, kösd időponthoz – és ragaszkodj hozzá! Természetesen a tervek sorsa, hogy időnként megdőlnek, nem kell rugalmatlannak lenned. Az a fontos, hogy tudj mérlegelni: megéri-e számodra az újabb döntési sorozat, vagy sem? Magad miatt borítod fel a terveidet, vagy esetleg csak megfelelési kényszerből?

Figyelj oda az életmódodra!

Evés, ivás, mozgás, alvás – a nagy négyes. Ha jóllakott vagy, nem zúg a fejed a dehidratáltságtól és a kialvatlanságtól, és egyébként is fitt vagy a rendszeres sporttól, lényegesen könnyebben veszed az élet akadályait, így a rád zúduló döntési helyzeteket is. Ha előre tudod, hogy döntésektől nehéz nap elébe nézel, szánj magadra időt és figyelmet, és fizikailag is felkészülten nézz szembe a döntések sorozatával!

Ha meghoztad a döntést, ragaszkodj hozzá!

Nincs annál bosszantóbb, mint amikor egy nehezen meghozott döntésünkben valaki megpróbál megingatni. Sőt, mi magunk kezdünk ismét kételkedni! Bízz magunkban, bízz abban, hogy felelősségteljes döntést hoztál a rendelkezésre álló információk alapján – vagy ha mégsem, akkor bízz abban a képességedben, hogy megoldod a helyzetet akkor is, ha rossznak bizonyul a döntés! Ugyanakkor igyekezz mindent megtenni annak érdekében, hogy a döntésed végül jó döntésnek bizonyuljon. Például ha hosszas gondolkodás után eldöntötted, hogy a szabadidődben főzőiskolába fogsz járni, akkor állj lelkesen a dologhoz, járj el az alkalmakra stb. Tegyél meg mindent azért, hogy a legjobbat hozd ki az adott szituációból!

+1 Ne feledd: sosem késő változtatni!

Bármilyen gondosan is mérlegeltél, minden döntés esetében eljöhet egy olyan pont, amikor a döntésedről kiderül: nem működik. Ismerd fel ezt a pontot, és merj változtatni! Sose okold magad, hiszen a döntést annak idején legjobb tudásod szerint hoztad meg, mindent megtettél, hogy működjön – azaz rajtad kívül álló okok miatt hiúsult meg. Engedd el a régi döntést, s adj teret az új lehetőségeknek!

Képek forrása: 1, 2, 3.

Fogalmad sincs, mivel megy el az időd?

Fejlesztenéd a hatékonyságod?

Döntési fáradtság – Kevesebb döntéssel az egyszerűbb életért” bejegyzéshez ozzászólás

  1. Tindigó blogja alapján találtalak meg, az a cikk is tetszett és ez is. Teljesen igazad van, időt, pénzt, energiát spórolunk meg azzal, ha ragaszkodunk a bevált dolgokhoz, minimálisra szorítjuk a döntési helyzeteket. Nekem is megvannak a bevált kozmetikumaim, a bevált helyeim ahol vásárolok és elég öreg vagyok ahhoz, hogy kialakult stílusom legyen, tudom, mi áll jól, amit megveszek, hordani is fogom. Szerintem kell idő is, mire kitapasztal mindent az ember, kísérletezések során, ez az élet része.

    • Abszolút egyetértek, bizony idő kell ehhez. Csomó félrenyúlás, botladozás… De én nem bánom ezeket (na jó, a rosszul elköltött pénzt persze igen, de) ez is egy önismereti folyamat, amin keresztül kell menni. Örülök, hogy tetszik a blog 🙂

  2. Személyes tapasztalat döntéshozás témában:
    Nemrég szállást kerestem nyaralásra, a booking meg a szallas.hu gyorsan és hatékonyan szívta le a döntési energiámat, és még közbe másokkal is kellett egyeztetnem, hogy jó lesz-e…Végül egy szállást visszamondtam a vélemények átbogarászása utána, a végsőt pedig lényegében véletlenül találtam és azonnal le is foglaltam, hogy túl legyek rajta (szerencsére utólag is jó döntésnek tűnik). Ezekhez az oldalakhoz nagyon felkészülten kell nekiindulni, mert mindent bevetnek, hogy a drágább szállást/terméket vedd meg. Sajnos volt már, hogy bedőltem, de hát tanulóleckének jó volt, legközelebb pedig még céltudatosabban szeretnék nekiindulni 🙂

    Én mostanában találtalak meg és nagyon tetszenek a cikkeid, el vagyok akadva pár dologgal és sokat segít a rendszerezés, célfelállítás. Köszönöm a sok inspirációt! 🙂

    • Örülök, hogy hasznosnak találod a blogot! Teljesen egyetértek: az általad említett oldalak elég borzasztóak tudnak lenni. Nálam csak a hipermarketek tudják überelni, de azokat tudatosan elkerülöm 🙂

Leave a Reply