Erdélyi Boróka – Időgazdálkodás & Hatékonyság szakértő, Business & Mérnök coach

Holtig tanulok – heti 5 órában

A tanulás számomra egy folyamatos, állandó izgalmat és flow-élményt biztosító tevékenység. Amióta az eszemet tudom, egyfolytában tanulok – és itt most elsősorban nem az intézményesített keretek közé szorított tanulásra gondolok, sőt. A legérdekesebb, a munkám, a személyiségem, a világnézetem szempontjából legfontosabb dolgokat nem az iskolában tanultam.

Mivel nagyon szerteágazó az érdeklődési köröm, így már az általános iskolában is zavarónak éreztem a tananyag korlátait, később, a gimnáziumban pedig szankciókat is kilátásba helyeztek, ha nem maradok az iskola által megszabott korlátokon belül (jól sejtitek: a gyerekeim egészen biztosan nem oda fognak járni). Bárhová is jártam, bármit is tanítottak, én mindig sokkal érdekesebb dolgokat olvastam, tanultam – és ez így van a mai napig. Tanulok a reggeli kávé mellett, az orvosi váróban, és fogmosás közben. Csak ma már önfejlesztésnek hívom.

Az 5 órás szabály

Hogy nem vagyok teljesen elvetemült az örökös tanulási vágyammal, egy nemrégiben megjelent, és hamar népszerűvé vált elmélet is igazolja. Az 5 órás szabály kiötlője, Michael Simmons úgy véli: a sikeres emberek titka a rendszeres önfejlesztésben rejlik, azaz hetente 5 (hétköznaponta 1) órát kell rászánni a fejlődésre ahhoz, hogy sikerre vigyük az életünk. Oprah Winfrey, Bill Gates, Mark Zuckerberg, Benjamin Franklin – csak néhány név azok közül, akik ezt a szabályt tekintik karrierjük egyik alapvető támaszának.

Az önfejlesztéssel töltött órák száma és a siker közötti korreláció tekintetében sokaknak ismerős lehet a 10.000 órás szabály is. Malcolm Gladwell elmélete szerint 10.000 órányi gyakorlással bármiben profik lehetünk – ez 10 évvel számolva heti 20 órát, hétköznaponta 4 órát jelent! Számomra egyfelől szimpatikus ez az elképzelés, mert kimondja: a siker nem szerencse kérdése, hanem kőkemény munka eredménye. Másfelől azonban azt sugallja, hogy “elegendő” belefektetni 10.000 órát, azzal készen is vagyunk – azaz nem számol a folyamatos fejlődés szükségességével!

Az 5 órás szabály szerintem éppen ebben csodálatos: nincs eleje és vége, hanem folyamatos fejlődésre buzdít, függetlenül attól, hogy hol tartunk az életünkben, a karrierünkben. Azaz szerintem a két szabály simán létezhet egymás mellett: ha már a 10.000 órán túl vagy például érsebészetben, akkor is szükséged van a heti szintű önfejlesztésre ahhoz, hogy a szakmád csúcsán maradhass. Ha pedig még csak a karriered elején tartasz, akkor ez a heti 5 óra lesz a kulcs ahhoz, hogy a hasonló képességű, végzettségű kollégáid közül kiemelkedhess.

Fontos azonban tudni, hogy szándékos, a mindennapi tevékenységeinken túlmutató tanulásról van szó! Azaz: attól, hogy kezdő vagy az adott szakmában / pozícióban, attól még a napi munka nem számít tanulásnak! Bizony rá kell számolni a heti munkaidődre még 5 órát ahhoz, hogy versenyelőnyre tehess szert a karrieredben a tudásodnak köszönhetően. Ha professzionálisan nézzük, ez az ára annak, hogy kiemelkedj a tömegből.

holtig-tanulok-2

Fejlődés magánemberként is

És mi van akkor, ha történetesen épp nem törekedsz egy újabb szakmai lehetőségre vagy pozícióra? Ha a te életedben a karrier éppen (vagy egyáltalán) nem prioritás? Én ebben az esetben is azt mondom: tanulj! Keress valamit, ami igazán érdekel, és merülj bele!

Ahogy említettem, nekem az önfejlesztés mindig fontos volt: régen is hosszú listáim voltak arról, miket szeretnék elolvasni (túl a fikción), miket szeretnék tanulmányozni. De igazán fontossá akkor vált, amikor megszületett az első gyerekem. Teljesen beleolvadtam az anyaságba, imádtam minden percét, de azt is tudtam, hogy most egy ideig minden más tekintetben leáll az életem, miközben a világ továbbpörög körülöttem. Míg az addig megszokott mindennapokat szívesen cseréltem el a babás életre, addig az agyamat semmi esetre sem akartam leállítani, vagy kizárólag gyerekes pályára küldeni, így nekiláttam.  S milyen jól tettem! Intellektuálisan életem egyik legintenzívebb fejlődési szakaszát éltem meg, miközben a külvilág számára “csak” babáztam.

És ez így van azóta is, ma már babák helyett munka mellett. Fejlődtem, s fejlődöm szinte minden területen: a magánéletemben, az aktuálisan felmerülő közéleti kérdésekben, különféle érdeklődési köreimben, a nyelvtudásomban és természetesen a karrieremben is.

Edzés a szellemi frissességért

Ma már mindenki tudatában van annak, hogy hetente 2.5 óra mozgás szükséges ahhoz, hogy fizikailag egészségesek maradjunk. Én bizony azt mondom: tegyük mellé ezt az 5 órás szabályt is! Hiszen a szellemi frissesség megőrzése ugyanolyan fontos, mint a fizikai erőnlét! Ugyan – gondolhatod, – szellemi frissesség megőrzése? Majd 60 fölött! Nos, szerintem akkor már késő lesz. Attól a pillanattól kezdve, amikor kikerülsz az intézményesített oktatás karmai közül, onnantól a saját felelősséged, hogy rendszeresen foglalkoztasd az agyad. És foglalkoztatni kell, mert bizony az értelmünk, a gondolkodásunk – akárcsak a testünk – elveszíti a rugalmasságát, ha lusták vagyunk, és nem használjuk! Szóval tekintsük ezt az 5 óra önfejlesztést ugyanúgy heti minimumnak, mint a 2.5 óra mozgást, és akkor tényleg elmondhatjuk: mindent megtettünk a fejlődésünk és a szellemi egészségünk szempontjából.

A tudás forrásai, azaz: mit és miből?

Hogy mit tanulsz, az ugyebár kizárólag rajtad múlik. Mi az, ami igazán érdekel? Mi az, ami lelkesít annyira, hogy kiszakítsd a heti 5 órát a tanulásra? Míg a saját szórakozásért, a heti szellemi edzésért folytatott tanulás esetében egyértelmű, hogy csakis olyasmivel foglalkozunk, amiben örömünket leljük, addig a szakmai életünkben sokszor a praktikum irányába hajlunk. Bár ez a kérdéskör messzire vezet, s most nem ez a téma, mégis muszáj megjegyeznem: ha a szakmai önfejlesztésed témája nem lelkesít, nem ad örömet és flow-élményt, akkor felejtsd el! Ez esetben rossz irányba haladsz! S megkockáztatom: érdemes átgondolnod, hogy egyáltalán jó szakmát választottál-e…

Ma már könnyű dolgunk van önfejlesztés szempontjából. Jobbnál jobb források érhetőek el az interneten, méghozzá általában ingyen! Íme az én kedvenc forrásaim:

A passzív tanulás mellett azonban legalább olyan fontos az is, hogy használjuk a tanultakat, mert így fognak leülepedni, megszilárdulni bennünk az új ismeretek. Ehhez az alábbi módszereket szoktam használni:

Mégis mikor?

Az az igazság, hogy én sosem számoltam, hogy mennyi időm megy el hetente a tanulásra, önfejlesztésre. Mivel az olvasás számomra olyan, mint a lélegzetvétel, nem tudok nem olvasni, így az olvasott formában történő tanulás elönti a napjaimat, minden pillanatot megragadok rá, legyen az akár csak 2 perc. De természetesen ennél tudatosabban állok hozzá, mert hiszem, hogy a valódi eredményekhez komolyabb hozzáállás szükséges.

Az én stratégiám az, hogy prioritásként, beütemezendő időblokként kezelem a tanulásra, önfejlesztésre időt. Ugyanolyan fontos pontja a teendőlistámnak a napi, heti önfejlesztési adag, mint bármilyen más core tevékenységem – hiszen mi más lehetne “core-abb”, mint amikor apránként továbbépítem a tudásomat, amire mások is építkezhetnek majd? (Core tevékenység alatt azokat az alapvető, kulcsfontosságú tevékenységeket értjük, amelyek teljes mértékben kapcsolódnak az ember személyéhez, azaz feltétlen prioritást élveznek és nem delegálhatók. Ilyen például a fogorvosnak a gyökérkezelés, a takarítónak a felmosás, az anyukának az ölelés – és mindannyiunknak a fejlődés, legalábbis én így látom.)

Én két módszerrel dolgozom: egyrészt minden (de tényleg minden) reggel olvasok 25 percet az aktuális szakmai könyvből, illetve péntek reggelente van egy 2 x 1.5 órás blokkom, amelyet egy konkrét témának dedikálok, s amelyben jobban elmélyülök. Az érdekes témákról van egy listám, és mindig azt veszem elő, amelyik a legjobban vonz, így még sosem halogattam egy percig sem, sőt, örömmel várom a péntek reggeleket. A “reggel” fontos kitétel: a pénteket tényleg szigorúan a tanulással kezdem, mert ahogy telik a nap, úgy nő az esélye annak, hogy az élet elsodorja a fejlődésre szánt időt – és ezt nem engedhetem.

Ha már prioritások, akkor az önfejlesztés a sürgős-fontos mátrixban a második kvadránsba tartozik – többek között ezek azok a tevékenységek, amelyek hosszú távon előre visznek, s amelyekre annak ellenére érdemes rendszeresen időt fordítani, hogy éppen nem égetően sürgősek. Ezt azonban csak tudatos tervezéssel tudjuk megtenni, hiszen mindig lesz valami, ami el akarja vinni az időt és a figyelmet; ami hangosabb, de semmiképp sem sürgősebb, mint a fejlődés.

Ehhez persze nem árt, ha az ember komolyan gondolja a dolgot. Ha például karrierfejlesztési céllal tanulnál, gondold végig: nem tudod átalakítani valamelyest a munkanapod? Lehet, hogy első ránézésre úgy tűnik, hogy a napi 1 órányi túlórával jobban haladsz a munkádban, szimpatikusabb leszel a főnöködnek – de ez csak rövid távon fog működni. Hosszú távon sokkal jobb eredményt érsz el, ha azt az 1 órát inkább tanulásra fordítod. Tekintsd ezt az 1 órát befektetésnek!

Érdemes megkeresni a napodban, hetedben azokat a pontokat, ahol ki tudod – és ki akarod! – csípni magadnak az időt. Ehhez vedd figyelembe, hogy mikor fog legjobban az agyad, és mikor a legjobbak a körülmények a zavaró tényezők szempontjából.

Hasznos lehet még, ha – legalábbis a kezdeti időkben – felvázolsz magadnak egy tervet. Merre szeretnél elindulni? Az első körben milyen anyagokat akarsz feldolgozni? Minden rendelkezésre áll, vagy van, amit be kell szerezned? A terv azért is fontos, mert a kezdeti lelkesedés után könnyen belassulhatsz, ám ha van egy jól kigondolt terved, akkor tovább megmarad a motiváció. Túltervezni azonban nem érdemes, hiszen minél többet tudsz az adott témában, annál jobban szélesedik a rálátásod, s annál jobban tudod majd alakítani a “tanösvényt”. A naplózás avagy a haladásod nyomon követése szintén motiváló lehet.

Ha úgy döntesz, számodra is fontos az önfejlesztés, azt javaslom tehát: tűzz ki egy célt, kezeld prioritásként, foglalj le neki időt a hetedből (igen, naptárba bevésve!), és hajrá!

Képek forrása: 1, 2, 3, 4.

Exit mobile version